Saeimas vēlēšanas 2018

08.08.2018 17:00
Izdrukāt:

Priekšvēlēšanu perioda monitoringa ziņojumi

Jūnijs 2018

 

08.08.2018

NEPLP atgādina par slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas aizliegumu

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) atgādina, ka saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 3.panta pirmo daļu slēptā priekšvēlēšanu aģitācija ir aizliegta.

Elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem, pieļaujot politisko partiju pārstāvju dalību raidījumos, ir jānodrošina atbilstība augstiem žurnālistikas standartiem, tāpat raidījuma vadītājiem jāspēj profesionāli vadīt raidījumus, neradot uzaicinātajiem politiķiem iespēju tieši vai netieši aģitēt par vai pret kādu politisko partiju vai deputāta kandidātu.

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ir izdevis “Informatīvo materiālu par priekšvēlēšanu aģitācijas ierobežojumiem”, kurā formulētas šādas slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas pazīmes:

  1. jebkura darbība, kuras mērķis ir tieši vai netieši publiski popularizēt kādu politisko partiju vai to apvienību un deputāta kandidātu, aicinot par to balsot, vai arī paužot negatīva rakstura informāciju, aicinot balsot pret kādu politisko partiju vai deputāta kandidātu;
  2. par priekšvēlēšanu aģitāciju ir saņemta samaksa, taču tās apmaksātājs (atlīdzības devējs) pretēji Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktajam nav norādīts. Jāuzsver, ka par samaksu par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu ir uzskatāma arī atsvabināšana no priekšvēlēšanu aģitācijas apmaksas;
  3. partijas logo vai citi vizuāli elementi tiek iekļauti elektroniskā plašsaziņas līdzekļa raidījumā, vai atspoguļo ar konkrētu partiju saistītu notikumu, kam nav tiešas saistības ar raidījuma saturu un tas nepārprotami veidots kādas partijas popularizēšanai;
  4. partija vai deputāta kandidāts parādās ēterā bez pamatota iemesla, piemēram, deputāta kandidāts tiek izmantots kā kāda notikuma galvenais komentētājs;
  5. tiek atspoguļoti sabiedrībai nenozīmīgi deputāta kandidāta privātās dzīves notikumi, lai palielinātu konkrētā kandidāta publicitāti;
  6. raidījums ir vienpusīgs, tajā nav sabalansēti atspoguļoti iesaistīto pušu viedokļi un nav mēģināts noskaidrot ekspertu viedokli;
  7. žurnālists, neuzdodot konkrētus jautājumus, ļauj deputāta kandidātam netraucēti izteikties, izvēlēties sarunas tēmu un virzību, vai uzdod jautājumus, lai izceltu deputāta kandidāta personības pozitīvās iezīmes;
  8. ēst gatavošanas, sporta vai tamlīdzīgs raidījums ar deputātu kandidāta parādīšanos saturā (gatavojot ēst vai runājot par sportu).

NEPLP informē, ka savas kompetences robežās turpinās uzraudzīt elektronisko plašsaziņas līdzekļu darbības atbilstību Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktajam, un atgādina, ka elektroniskajam plašsaziņas līdzeklim par priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanas noteikumu pārkāpšanu paredzēta atbildība Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 204.2 panta astotajā daļā.

 

03.08.2018

Konkursā par TV priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu uzvar AS “Latvijas Neatkarīgā Televīzija”

NEPLP 3.augusta sēdē uzklausīja pretendentus un noteica rezultātus konkursā “Par 2018.gada Saeimas priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu komerciālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kas raida televīzijas programmas”. Tika uzklausīti AS “Latvijas Neatkarīgā Televīzija”, SIA Politiskās konsultācijas prakse “Image-case”, SIA “Latgales reģionālā televīzija” un SIA “Riga Pictures company” pārstāvji. Izvērtējot saņemtos pieteikumus un uzklausot pretendentu prezentācijas, NEPLP pieņēma lēmumu par konkursa uzvarētāju atzīt  AS “Latvijas Neatkarīgā Televīzija”, kas Saeimas priekšvēlēšanu raidījumus veidos televīzijas programmā LNT, sadarbībā ar televīzijas programmu Re:TV.

 

02.08.2018

NEPLP atgādina elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem par aizliegumu deputātu kandidātiem vadīt raidījumus

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) atgādina elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem par Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto aizliegumu vēlēšanu dienā un 60 dienas pirms vēlēšanu dienas (t.i sākot no 2018. gada 6.augusta) izplatīt to personu vadītus raidījumus, sagatavotus komentārus, intervijas un reportāžas, kuras ir pieteiktas par deputātu kandidātiem vai pirms vēlēšanām publiski paziņojušas par savu līdzdalību kādas politiskās partijas, politisko partiju apvienības vai vēlētāju apvienības darbībā. Šīs personas var norīkot tādu pienākumu veikšanai, kuri nav saistīti ar tiešu piedalīšanos elektronisko plašsaziņas līdzekļu izplatītajās programmās. Ja tas nav iespējams, attiecīgajām personām var piešķirt atvaļinājumu.

 

29.06.2018.

NEPLP izsludina konkursu par TV priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu

NEPLP 28.jūnija sēdes ietvaros tika apstiprināts nolikums un izsludināts konkurss par televīzijas raidījumu veidošanu pirms Latvijas Republikas Saeimas vēlēšanām. Konkursa mērķis ir veidot informatīvi analītiskus televīzijas priekšvēlēšanu raidījumus, atspoguļojot vēlēšanām pieteiktos kandidātu saraktus un to priekšvēlēšanu programmas, lai veicinātu pēc iespējas lielāku iedzīvotāju aktivitāti 13. Saeimas vēlēšanās, kas notiks 2018.gada 6.oktobrī. Pretendenti konkursā var pieteikties līdz 25.jūlijam, savukārt lēmuma pieņemšana pēc visu saņemto pieteikumu izvērtēšanasparedzēta ne vēlāk kā līdz 3.augustam.

Lēmums Nr.100 (28.06.2018) Par konkursa “Par 2018.gada Saeimas priekšvēlēšanu raidījumu veidošanu komerciālajos elektroniskajos plašsaziņas līdzekļos, kas raida televīzijas programmas” nolikuma apstiprināšanu un konkursa izsludināšanu

 

05.06.2018

Brīdinājums kabeļu operatoriem par priekšvēlēšanu aģitācijas periodu

Tā kā 2018.gada 9.jūnijā sāksies priekšvēlēšanu aģitācijas periods, NEPLP vērš uzmanību, ka Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 13.pants noteic: “Elektroniskie plašsaziņas līdzekļi, kuri nodrošina ārvalstu elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmu retranslāciju Latvijā, līgumā ar attiecīgo ārvalstu elektronisko plašsaziņas līdzekli paredz noteikumu, ka priekšvēlēšanu aģitācijas periodā Latvijā retranslējamās programmās nedrīkst iekļaut aģitācijas materiālus par politiskajām partijām, to apvienībām un vēlētāju apvienībām.” Tādējādi televīzijas pakalpojumu sniedzējiem ir pienākums ievērot likumā noteiktās prasības.

 

10.05.2018

13. Saeimas priekšvēlēšanu aģitācijas izcenojumi 2018

Elektroniskie plašsaziņas līdzekļi ir iesnieguši 13. Saeimas priekšvēlēšanu aģitācijas izcenojumus.

Saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto šie izcenojumi pēc to publiskošanas NEPLP mājas lapā nav grozāmi. Ja elektroniskais plašsaziņas līdzeklis Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktajā termiņā (2018.gada. 9.maijs) nav nosūtījis NEPLP priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika izcenojumus, šim plašsaziņas līdzeklim priekšvēlēšanu aģitācijas periodā ir aizliegts izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus.

Sabiedriskie mediji

Latvijas Radio

Latvijas Televīzija

Televīzijas

AS "TV Latvija" (Riga TV24)

All Media Baltics" (LNT, TV3, TV6, Kanāls 2)

SIA "DAUTKOM TV" (Dautkom)

SIA "Latgales reģionālā televīzija" (Latgales reģionālā televīzija (LRT))

SIA "Media 360" piedāvātie TV kanāli: STV! Pirmā!, 360TV, Rīga TV24, Best4Sport

SIA "Riga Pictures Company" (iTV "Īstas izklaides televīzija)

SIA "TV Kurzeme" (TV Kurzeme)

SIA "Vidzemes Televīzija (Re:TV)

Radio

AS "Kurzemes Radio" (Kurzemes Radio)

AS "Radio SWH" (Radio SWH, Radio SWH Plus, Radio SWH ROCK, Radio SWH Gold)

SIA "AD Serviss" (Radio 88,6 FM)

SIA "Alise Plus" (Alise Plus)

SIA "Baltkom Radio" (Baltkom Radio, Balkom Radio Ventspils)

SIA "City Holding" (Retro FM)

SIA "Divu krastu radio" (Divu krastu radio)

SIA "Ef-Ei" (Radio "Ef-Ei")

SIA "EHR Mediju grupa"

SIA "Latviešu Radio" (EHR Superhits)

AS "Super FM" (Eiropas Hitu Radio)

SIA "Krievu Hītu Radio" (EHR Russkije Hiti)

SIA "FIT FM" (Lounge FM)

SIA "Mans Radio" (Radio Tev)

SIA "MG Latgolas Bolss" (Latgolas radio)

SIA "Pikal un Partneri" (Radio Pik)

SIA "Radio 1" (Radio 1)

SIA "Radio Enterprise" (Top Radio)

SIA "Radio Jūrmala" (Radio Jūrmala)

SIA "Radio Rēzekne" (Radio Rēzekne)

SIA "Radio Skonto" (Radio Skonto 107,2)

SIA "Radio Skonto Kurzeme" (Radio Skonto)

SIA "Radio Skonto Vidzeme" (Radio Skonto Plus)

SIA "Radio Vidzeme" (Radio Skonto Latvija)

SIA "Rietumu Radio" (Rietumu Radio)

SIA "RNI Radio" (Radio Merkurs)

SIA "RNR Ltd" (Radio MIX FM)

SIA "Solergo" (Capital FM)

SIA "Star FM" (Star FM)

 

17.04.2018

NEPLP atgādina elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem par pienākumu iesniegt reklāmas izcenojumus periodā pirms Saeimas vēlēšanām

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) atgādina elektroniskajiem plašsaziņas līdzekļiem par Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto pienākumu vismaz 150 dienas pirms vēlēšanu dienas (t.i. līdz 2018. gada 9.maijam) nosūtīt NEPLP priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika izcenojumus, ieskaitot plānotās atlaides un atlaižu piemērošanas kritērijus, visam priekšvēlēšanu aģitācijas periodam.

Saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteikto šie izcenojumi pēc to publiskošanas NEPLP mājas lapā nav grozāmi. Ja elektroniskais plašsaziņas līdzeklis Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā noteiktajos termiņos nav nosūtījis NEPLP priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika izcenojumus, šim plašsaziņas līdzeklim priekšvēlēšanu aģitācijas periodā ir aizliegts izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus.